søndag 11. september 2011

Merkedag atter engang, dengang Tvillingtårnene ble ødelagt i 2001, hadde mor og gutter kommet fra Tenerife i feriemodus fremdelses.
Lider av et snev av flyskrekk, da bildene vred seg over fjernsynet, tenkte jeg først at dette var et fryktelig flystyrt, glupen!

Denne dagen var guttenes første skoledag, så jeg fikk ikke med så mye før jeg måtte avsted for å hente den yngre garde.
Hadde glemt å slå av fjernsynet i farten og forskrekkelsen, dermed ble mat, lekser og skolepraten glemt da vi alle slengte oss foran skjermen og måtte få med galskapen.  Minstemann gikk dengang i 1.klasse, men jeg tenkte ikke på å skjerme ham fra dette grusomme.
Da det var gått noen dager, fant minstemann ut at nå visste han hvem Osama bin Laden var, noe han ikke hadde visst før, interessant observasjon gjort av minstekaren.
Da 22. julitragedien hendte, var det mye snakk om hvordan man skulle forholde seg angående barn, tagedier og media.
Da skjønte jeg at gamlemetoden ikke var mye i tråd med dagens skjerming, men det ble da folk av den gutten også.
Tror de yngste plukker opp utrolig mye som vi ikke får med seg at de gjør, og at mange forståsegpåere ikke alltid har helt rett.  Jeg vet ikke hvor godt dagens foreldre kjenner barna sine, men man skulle anta at foreldrene kjenner barna best, selvom jeg lurer i enkelte tilfeller.

Akkurat som forståsegpåere har veldig mange meninger om hvordan best drive oppdrett av hund, f.eks.  Noen mener at om der kommer ofte kull, er man en grisk og grusom oppdretter som verken er glad i hundene, ei heller hatt de.
Du verden så mye andre vet, igrunnen!  Særlig om en situasjon de selv ikke er involvert i - jammen er de flinke til å MENE, SYNSE og ANTA, og som regel det verste, hvorfor anta noe som er ok? Nei, det pisker ikke opp stemningen i like stor grad som å lage drama og ubehag.  Hold munn om du har noe trivelig å fortelle, og bæl det ut om du føler noe er negativt, særlig pass på å få flest mulig med, og lag gjerne en hønsefarm av en fjær, da har man som regel lagt egget, og føler seg trolig som "den gode samaritan".
Husk på å IKKE få med det store bildet, lag helst historier utav broddstykker, det funker!!

Satt igår og gikk igjennom de amerikanske hundepapirene, fant etter litt leting et kennelnavn som jeg googlet, og der kan de hjertavarme forståsegpå tingenes tilstand ta seg en tur, et opptak viste rene pelsdyrfarmen, da var jeg igrunnen glad for de få amerikahundene som er her blant oss.

En søndag i stille fred her, fremdeles uten å kunne løfte armene, men saker og ting er på fremgang.
Det regner ikke, slikt er lovende, ser jo ut til at vi får en liten smak av orkan fra imorgen, den feier kanskje med seg misunnelse, jantelov ol. på sjøen, er nok for mye å ønske.

Janteloven og "jeg er så god og grei" holdningen til mange, den overlever nok selv de mest hardnakkede katastrofer!  Kjekt - slike har det nok godt med seg selv?



Kan ligne på utsikten fra vinduet, ser et stort vann.
Hodet suser i bomull
Stille og behagelig
på det lysegrønne
rom
Hvitkledde personer
spør
"Har du det bra?"
Munnen vil svare
NEI
Bommullshøflighet
svarer
Joda - ikke så verst
"Trenger du smertestillende nå?
Er det lenge siden forrige dose, mon tro?
Bomull svarer
Jatakk
Tusen takk
for
at
dere
tar vare¨
på meg
Takk for at jeg får
en vindus seng
på stille rom
alene
med meg selv
Isolat
*




1 kommentar:

  1. Det er aldri enkelt å vite hva man skal si til barn i slike katastrofe-tider - for unger er jo forskjellige .. Noen trenger å beskyttes imot for mye informasjon - andre MÅ vite for å føle seg trygge. Blir litt frustrert over at noen alltid skal vite bedre enn de som kjenner ungene best. Er vel det samme ifht dyr også - noen vet liksom alltid alt mye bedre enn de som kjenner dyrene gjør ... Akkurat som om enkelte skal vite hvordan "du" skal behandles for å bli bra - for det vet man i alle fall ikke selv .. *knurr*

    Nei - la orkanen ta dem .. så tar vi tilbake kontrollen :o) Ha ei fin ny uke - stor klem :o)

    Btw - nydelige ord - om enn litt triste .. :o)

    SvarSlett