mandag 5. desember 2011

Sirkus

forbinder vi vel med kunster av akrobatikk, klovner, tryllekunstnere, dyr og lukten av sukkerspinn og popcorn.  Glede skal det være i sirkusteltet.

Her har vi vårt eget sirkus, eneste som kan minne om et artig sirkus, er hundene.  Akrobatikken kommer inn fra sommeren, klovnene er stort sett kommunalt ansatte, luktene har jeg enda ikke registrert.

Når jeg nå skal forberede meg på å bli grillet i avhør nok engang, blir det sirkus som renner inn i tankene, jeg har ikke kjøpt billett, men er med på showet.  Sier jeg den hele og fulle sannhet, blir det en nedverdigende affære, og til hvilken pris?  de ender da med frifinnelse stort sett alle disse sakene, og jeg føler det uverdig å bla ut om hendelsesforløpet for at denne karen skal få vri seg som en glatt ål utav hendene.  Man sitter i avhør og skal uttale seg så sannferdig man kan, prøve å huske detaljer, hendelsesforløp, klokkeslett, omtrent hvor lang tid sånn og slik tok, hvem man kontaktet først i etterkant, og hvor vedkommende hadde hender, og kropp, hvilke ord som ble brukt, om man var redd, sint, fortvilet, ja, i det hele tatt.  Disse vitneforklaringene er som å bli sparket midt i solar plexus nok engang, fryktelig nedrig føler man seg.

Idag fikk jeg opplest mistenktes forklaring, aha..noen lys tennes her i de små grå, det er renspikket løgn hele forklaringen, og som å få opplest visvas fra et barn, et barn som forsøker å få sympati fra politiet, tider stemmer ikke, og de timene jeg har grublet på hvor var blitt av om første forklaring stemte, begynner å demre.  Det er ingen tid som har blitt borte, det er store avvik i hva denne personen har forklart sine overordnete og det politiet har fått av forklaring, iløpet av få dager er hans tidsregning endret radikalt.  Her har jeg gått og lurt fettet av meg pga. at jeg trodde jeg var komplett gal, riktignok har jeg ikke armbåndsur, og i slike tilfeller ser man neppe på de, heller.
Dermed forstår jeg at han har vært på besøk hos meg i noen få minutter, i virkeligheten er det timer, og disse timene var da borte, lurte på om jeg var riv ruskende gal som hadde mistet flere timer, ikke kunne huske hva som hadde hendt de timene, men nå vet jeg det, akkurat slik jeg har forklart før for politi, da forstår jeg hvorfor saken ble henlagt første gang, for iingen får til så mye på så kort tid, da...Da forstår jeg hvorfor jeg ikke har blitt trodd, men jeg går ikke og innbiller meg at jeg blir trodd mer nå, men tiden er kommet tilbake fra glemselen.

Ikke at jeg ser frem til den fastsatte dato, men jeg har noenlunde fått begrep. 

Fikk også opplest andre ting fra forklaringen, uten at det kan nevnes her og nå, men at personen ikke virker helt rett, kan nok man stille noen spørsmål ved, enten er han fullstendig dement, eller utrolig dyktig til å lyve.

Da venter jeg kun på siste akt i denne farsen, mitt lille, private sirkus.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar