søndag 4. desember 2011

Edderkoppens grep

Full av irrasjonelle, upraktiske motsetninger uten at det ser ut som det bryr henne. She couldn’t care less.

Brennende luksus

Slik innledes den Kanye West/Spike Jonze-regisserte perlen som ble sluppet for et halvt års tid siden.
null
SPENNING: "Alfakvinnen gjør menn nervøse som langhalede katter i et rom fullt av gyngestoler." © Foto: Crestock
Vi får en forsmak på hva kvinnen i videoen er kapabel til da hun vrenger av seg pelsen og designerskjørtet og avduker et undertøyssett verdt en snau månedslønn. Og ikke minst, en fysikk til å dø for.
Hun dynker luksusplaggene i brennbar væske, trekker frem en zippolighter, og som James Dean ville tent en Marlboro setter hun fyr på plaggene.
Kvinnen oser alfakvinne fra hver eneste pore.
Alfakvinnen er den kvinnelige motsatsen til alfahannen. En ambisiøs, sterk, intellektuelt imponerende og seksuelt tiltrekkende kvinne som hopper fra suksess til suksess i arbeidsliv, forhold og det sosiale liv uten å søle en dråpe av Cosmoen. Men det er ikke bare gull og glitter. «Alfa»-forstavelsen bringer også med seg noen mindre flatterende assosiasjoner: Denne nådeløst ambisiøse kvinnen marsjerer over deg i designersko for å få det slik hun vil mens du formelig kastreres av en Jimmy Choo-stiletthæl.
Hun er kvinnen du er redd for, men likevel begjærer.

                                                           ***************


Nok engang har interessen blitt vekket av psykopaten, her er det fritt kopiert, og jeg er glad jeg ikke er psykopatkvinnens mann...
Er mannen klar over at kvinnen i livet strammer grepet og holder ham i stramme tøyler, mon tro?
Enkelte menn liker kanske å være den som blir bestemt over, er det en trygghet i det, følelsen av å overlate mange avgjørelser til denne kvinnetypen, omtrent legge livet sitt i hennes kyndige hender, hun vet best?

Vi kjenner til mange mannlige psykopater, har selv opplevd noen på nært hold, kan ikke si det har gjort livet til en lykkereise, jeg holdt ut.
Det blir til at man omtrent føler seg fortjent til sjikanerende kommentarer, den utrygge delen som innbefatter litt angst for hvordan humøret er denne dagen, hva får man høre, hva gjør vedkommende for å rette på meg idag?  Noen ganger vender psykopaten sin gode side til, og man puster muligens lettet ut og tenker at man overdriver, det er ikke så galt som jeg tror, han/hun er da snill, sier noen pene ord, og man føler seg usikker igjen.  Hva får meg til å tro så mye rart om min person i livet?  Det er vel meg som overdriver  - personen er jo så snill nå, en god periode kan en komme inn i, særlig om psykopaten har noen ønsker, da kan de oppføre seg riktig trivelig, og de er da så godt likt av sine kolleger, venner, andre i familien?  Jo, det er nok meg som tar grundig feil...

Jo, vi kjenner nok de fleste en eller annen, nær, eller fjern, psykopaten er der og lurer, slår deg i bakken nettopp idet du tror alt er iorden..igjen.



Takk og lov at ikke hunder viser psykopatiske trekk, de viser enten eller, ikke verken, muligens og dersom du gjør som jeg vil, er jeg glad i deg..






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar