tirsdag 17. juli 2012

Ferietider

Det stunder mot ferietid i det lille Norge, eller rettere skrevet, vi er midt i den.


Her har ferien bestått av å utbedre vannskade på kjøkken, bad og gang - noen uker i  en form for hybelliv i huset.
Samtidig med løpetid og valper prøver man å leve livet, hoppsann, en ferie jeg ikke glemmer med det første:)


Igår kom platene på kjøkkengulvet, da kan man gå uten å risikere å falle ned i underetasjen, fremskritt !  Muligens kommer det fliser på gulvet idag, enda mer fremskritt, og for å lette litt på trykket, har ene tispen sluttet med løpetid - one to go...


Om nettene bytter vi på å ligge på sofaen i stuen for å holde oppsyn med mødrene, inatt var det min tur.  Hadde glemt å finne frem et teppe, blir litt småfrossen utpå natten selvom vi er midt i sommeren.  Plutselig kjente jeg at jeg var så varm og god, der lå halve flokken oppå meg og ga god varme, som vi koste oss, ferie...noen gode timer ihvertfall, slike stunder som man nesten ikke bedre kan ha det.


Tankene vandret litt tilbake i tiden, i min ungdom hadde vi dager med ferie på en seter et sted på østlandet i enkle kår, men med mange kyr som var på seteren samtidig som oss.  Var det en lei tanke, gikk jeg til en spesiell ku og snakket med henne, stod hun på båsen, var det godt å ligge tett inntil kukroppen, så varm og god.  I de dager var det også ofte sol, i de dager var det også en opplevelse å få melke seterens kyr, snakke litt med sveiseren som hadde ansvaret for tilseterskomne kyr.  Livet var enkelt disse få sommerdagene.
Fri fra skole, problemer i heimen, fri - fri, et sted jeg ønsket meg tilbake til så mang engang, leve det enkle liv.
Et sted med utsikt over myke daler, sitte ved et enkelt vindu og skrive, tenke seg til at rundt et slitt bord kunne mange barn få plass, barn med runde og gode eplekinn, kjernesunne så jeg dem for meg, og 8 stykker burde det være.


Nå for tiden hører man om ferier utenlands, "opplevelsesferier" skal det visst være nå for tiden.
Det er ikke det enkle livet med dyr, myggstikk som klør og blomsterduft som kiler i nesen som er ferie.  Alt skal være opplegg av mnagt slag, jeg blir jammen meg sliten av å høre andres ferieplaner, jeg!


Skulle jeg noensinne hatt ferie, vil jeg fremdeles reist til Hallingskarvet, "hjem"..Kjenne den gode fjell luften snike seg inn i neseborene, ta en kaffe og bare se utover liene.


Vi var så heldige å ha en slik ferie i 2009, kanskje det kan bli til neste år?  Hvem vet, nå er det ferie nok å leve med byggeprosjekt noen uker fremover, og da er da sannelig ferie Norge tilbake til normalen igjen.


Jo, til fjells vil jeg, ta hunder med og la  de kose seg med mange fine naturopplevelser, ferie...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar