tirsdag 22. november 2011

Dagene som de kommer

Etter å ha vært på "ferie" fra søndag til mandag, var det godt å komme tilbake hit.  Måtte ha en overnatting hos eldstejenta fra søndag grunnet tidligtime hos bydoktoren min mandag. 

Da fikk jeg prøve meg på kollektivtilbudet her også, tør ikke kjøre bil grunnet dårlig syn, og bussen fungerte greit, den, lang tur, men behagelige busser.  Turen herfra innebærer også en fergetur mellom Venjaneset og Hatvik, et koselig avbrekk i turen.  Greit var det også at bussen stanset like ved Sparbutikken på Valle, og kort vei til dattermor.  Alltid koselig å komme dit, litt å slarve om, se på barnebarn bygge teknisk Lego, herlighet så flink han var, de små fingrene fikk til vanskelige saker etter tegning, mormor ble helt imponert, og kanskje dette kan bli BB' s julegave?  mamma' n hans leser til eksamen i forsikringsøkonomi, virker tungt...og hun er omtrent som sin mor med tall, blir litt komplisert, sånn sett, vi er nok ikke skapt for tall, nei!

Dagen etter startet før det var lyst ute, vi kjørte alle sammen til BB' s skole, deretter videre til Haukeland hvor BP jobber, etter det var det gamlemor til legen, og datter videre til Tryg.  Da vi passerte tidligere Eikelund, som ikke er slik som før, strømmet endel gamle minner på, tilbake til tiden da Henrik gikk på Tveiterås skole, og alle dager da vi var der.  det var gamle dager, det..

På venterommet ser jeg min eksmann sitte, han har timen før meg.  Tror ikke jeg har sett et slikt redd ansikt på det jeg kan huske, og ei heller en som har løpt legen imøte, for etter timen å bli geleidet ut bakveien for å slippe å se sin skumle ekskone igjen, herlighet for en tulling!    Jammen må jeg ha skremt han fyren der i mange år, hadde liksom ikke tenkt å overfalle fyren der, ikke interessert verken å snakke, eller ha annen kontakt, ikke mye å frykte fra meg der, mister!

Hos legen var det å sjekkes etter sykehusoppholdet, og han var ganske sjokket over det dårlige synet, så jeg ble sendt videre til øyenlege med en gang.  Så fikk vi konstatert en kraftig betennelse, grums på øyne og et høyt trykk, litt flere medisiner å holde styr på, men dette ordner seg!  Er ikke så redd for slikt trykk, jeg, men det var visst øyenlegen.  første gang en lege har ristet meg i skuldrene og sagt: Du vil vel ikke bli blind?  Neida, men det blir man ikke sånn uten videre, tenker jeg, vi er nå i 2011, og til neste år har vel ikke medisinkunnskapene falt nevneverdig.

Etter å ha unnagjort disse sakene, var det å returnere tilbake, går ikke så ofte buss hit, så man kan ikke somle så mye, men fikk ramlet inn på dyrebutikk og apotek, videre pile til bussen.  På vei til bussen, fikk jeg sett Byba(na)nen, så klart gamlemor fra landet er storslått imponert av dette også.

Godt å komme  tilbake til fred og ro, er så glad vi ikke bor i sentrale strøk!

Idag klarte jeg å stable på bena litt ryddeegenskaper, eller jeg var vel mest lei av å ha de få tingene i poser, fikk brukt hele to skuffer til vår felles garderobe, og straks ble alt mer hjemlig - man tilpasser kravene etter omstendighetene, så enkelt er det bare.

Godt det ikke er så stort her, det er ikke lange veier å gå inne i huset, noe som passer utmerket, lett å holde rede på sakene, lett å vaske gulv, og koselig å sitte på kjøkkenet som er lite og koselig.
Nå hører jeg bølgeskvulpet ute, veldig beroligende.

Snart er det tid for siste tur ut, og da er nok en dag snart over, kjekt å komme ut i den friske luften som er her, det er også beroligende, så ved sjøen er det riktig godt å være...lurer på om jeg skal bli husokkupant!

                                                                                 ***

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar